Ons onderwijs
De Border heeft dit schooljaar 9 groepen, onderverdeeld in een onderbouw (groepen 1 t/m 3) en bovenbouw (groepen 4 t/m 8). In de beide bouwen overleggen de leerkrachten met elkaar over onder andere nieuwe thema’s, resultaten van leerlingen, het onderwijsprogramma en de te bieden hulp aan leerlingen. Leerlingen op De Border zitten in de klas met leeftijdsgenootjes. Er wordt gewerkt met eigentijdse leermethoden. Voor elk leerjaar is op basis van deze methoden basisleerstof vastgesteld. Per vakgebied staat dit beschreven in het groepsplan.
Op De Border wordt in alle groepen van de school aandacht besteed aan het Engelse taalonderwijs aan de hand van de methode Take it easy. Deze methode maakt voornamelijk gebruik van de digitale hulpmiddelen. Meer informatie kunt u
hier lezen. Naast de zaakvakken (denk hierbij o.a. aan aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuur) hebben ook expressievakken als muziek, handvaardigheid, tekenen en dramatische vorming onze aandacht. Tevens krijgen kinderen in de groepen 5 t/m 8 de mogelijkheid om levensbeschouwelijk onderwijs (godsdienst- of humanistisch vormend onderwijs) te volgen. Voor het vak lichamelijke opvoeding verzorgen de leerkrachten van de groepen de bewegingslessen, spelletjes en dans. Daarbij in de groepen 3 tot en met 8 in een aantal gevallen ondersteund door pabo-studenten die een gymnastiekminor volgen..
Op de donderdagmiddagen organiseren we keuzemiddagen voor de groepen 3 tot en met 8. De kinderen tekenen in op een activiteit naar keuze. Hier werken ze dan aan in blokken van drie donderdagmiddagen, in gemengde groepen (afwisselend twee weken de groepen 3 en 4, vervolgens twee weken de groepen 5 en 6 en daarna twee weken de groepen 7 en 8.) Daarbij worden wij ondersteund door 2 cultuurcoaches van
Scholen in de Kunst